Waarom het belangrijk is om de oorsprong van je organisatie te kennen

Kansen en handelingsperspectieven voor managers
Als manager ben je dagelijks bezig met het nemen van beslissingen, het sturen van teams en het behalen van resultaten. Maar hoe goed ken jij de geschiedenis en oorsprong van jouw organisatie? Misschien is het pas het laatste waar je aan denkt, in een snel veranderende omgeving en de drukte van alledag, maar het begrijpen van de oorsprong van je organisatie is een krachtige manier om kansen te benutten en uitdagingen te overwinnen!
Een voorbeeld
Een organisatie kampte met een hoge urgentie om efficiënter te werken en processen te standaardiseren. Er dreigde een financieel tekort en de oplossing werd de afgelopen jaren gezocht in efficiëntie slagen. Bewezen werkwijzen zoals Lean en Agile werden geïmplementeerd. Project na project werd opgetuigd, maar niets werd ècht afgemaakt. Projecten verzandden in een projectenmoeras. Medewerkers riepen uit dat dat hier echt ‘in de muren’ zit! Van alles opstarten en niet afmaken…. De organisatie zocht naar interventies op een andere laag maar wist niet goed waar te beginnen.
Tijdens de Organisatie Ontrafeling ontdekten we dat deze organisatie meer dan 100 jaar geleden was ontstaan met veel (financiële) steun van omwonenden. De klant centraal, maatwerk, en een persoonlijke benadering waren daarmee vanaf het ontstaan belangrijke waarden voor de organisatie. Niet vreemd dat nog steeds een enorme groep van vrijwilligers betrokken was bij de organisatie!
Maar efficiëntie, standaardiseren? Dat kwam minder in het woordenboek van deze organisatie voor. De belemmering om te standaardiseren en efficiënter te gaan werken was blootgelegd. Persoonlijke aandacht en maatwerk gaan hier voor al het andere. En hoe harder er op standaardiseren en efficiëntie wordt gehamerd, hoe nadrukkelijker de unieke eigenheid van deze organisatie qua persoonlijke aandacht en maatwerk zal worden beschermd.
De belemmering voor ontwikkeling lag in de oorsprong van de organisatie...
Dit inzicht moest even bezinken.
En gaf eindelijk, na al die pogingen om efficiënter te gaan werken, nieuwe handelingsperspectieven voor het management.
Hoe? Dat lees je in onze volgende blog…
Comments